Dünya’dan ortalama 15.000 ziya seneyi uzaklıktaki yoğun manyetik bir nötron yıldızı, her 22 dakikada bir evrene radyo dalgaları yayarak astronomları ultra uzun periyotlarıyla şaşırtıyor.
Yoğun manyetik alana haiz nötron yıldızlarına magnetar diyoruz. Şimdi, 22 dakikalık saykıllar Dünya’daki süre ölçeklerinde nispeten sık görünebilir, sadece bir çok magnetarın periyotları birkaç saniye ile birkaç dakika içinde değişmiş olur.
Astronomların evren süresince, hatta kendi galaksimizin içinden bile yayıldığına şahit oldukları süratli radyo patlamalarının (FRB’ler) çoğundan magnetarlar mesuldür. Sadece uzun periyotlu radyo patlamaları daha azca rastlanan bir vaziyet.
Ultra uzun periyotlu magnetar GPM J1839-10 olarak adlandırıldı ve öncelikli olarak ırak Garp Avustralya’da var olan bir radyo teleskop dizini olan Murchison Widefield Array kullanılarak tespit edildi. Ekip tarafınca araştırılan radyo arşivlerine bakılırsa, bu magnetarın patlamaları beş dakika kadar sürüyor ve minimum 1988’den beri tekrarlanıyor.

Ekip öncelikli olarak Ocak 2022’de uzun periyotlu bir magnetar buldu, sadece nesnenin benzersiz olup olmadığını ya da buna benzemekte başka nesneler olup olmadığını idrak etmek ve kavramak istiyordu. Temmuz 2022 ile Eylül 2022 içinde Murchison Widefield Array kullanılarak meydana getirilen taramalar, ilk tespit edilen magnetardan beş kat daha uzun bir zamanda devam edebilen radyo patlamalarıyla GPM J1839-10’u buldu.
Baş karıştırıcı bir halde bu magnetarın, ekibin görmüş olduğu enerjik patlamaları yayamaması gerekmektedir. Hurley-Walker, keşfettikleri nesnenin radyo dalgaları yaratmak için oldukca yavaş döndüğünü; bunun bir magnetar bulunduğunu varsayarlarsa, nesnenin radyo dalgaları üretmesinin mümkün olmaması icap ettiğini söylüyor.
